Menüü
TV
Veebisait

Millest suudab kõneleda üks lihtne staadionitabloo (0)

Unioni ajalooline käsitabloo ei näi justkui 21. sajandiga kokku kuuluvat. Foto: scfreiburg.com

Need, kes nädalavahetusel juhtusid Saksamaa meistrivõistluste raames nägema Berliinis peetud mängu kohaliku Unioni ja Dortmundi Borussia vahel, võisid mitmel korral peale sattuda pildile, mis esimese hooga kohe kuidagi sellisel tasemel peetud mängu harjumuspäraste dekoratsioonidega sobituda ei taha. Nimelt vahetati mänguskoori muutudes tablool seisu käsitöölike võtetega.

Taolise operatsiooni läbiviimiseks kasutab Union televaataja suhtes vastastribüüni vasakusse nurka jäävat punast telliskivimaja, mille kahe akna kohal asuvad nimed 1. FC Union ja Gast (külalised) ning akende kõrval algselt tühjana seisvad kaks valget raami. Nendesse raamidesse paigutab mängu ajal ruumis viibiv inimene seisu kajastavad numbrid, kusjuures tuleb tal selleks end aknast isegi veidi välja küünitada. Nädalavahetusel nägime selliseid küünitusi neljal korral.

On küllaldaselt põhjust arvata, et kui asuksime sellise meetodi kasutamise üle arutlema eeldusest, et esmakordselt kõrgliigas mängival Unionil pole moodsama tehnoloogia muretsemiseks rahalisi vahendeid, satuksime kiiresti ummikusse. Esiteks juba kasvõi seepärast, et reaalselt on staadionil videoekraan täitsa kasutusel. Sinna kuvatakse mängu jooksul traditsiooniliselt vajaminev informatsioon: mänguaeg, mängijad, vahetused aga ka mänguseis.

Teiseks aga ka seepärast, et kuigi Unioni eelarvenumber 80 miljonit on kõrgliiga klubide seas üks väiksemaid, on see siiski 33 miljoni võrra suurem kui aasta varem, ning nõuaks tähelepanuväärset vaimupingutust kujutamaks ette, et noist miljonitest ühe kaasaegse elektroonilise tabloo ostuks ei jaguks.

Union on esimest korda kõrgliigas ja tegi nädalavahetusel selja prügiseks Dortmundi Borussial endal. Foto: Unioni Twitter

Tähelepanu väärib veel kolmaski asjaolu. Nimelt teatas Union kaks aastat tagasi, et alustab 2019. aastal staadioni laiendamistöödega ning kui toona meedias avaldatud ehitusplaane eesmärgipäraselt uurida, selgub, et kõnealune punastest tellistest ehitis pole sealt kuhugi kadunud. Antud juhul pole üldse oluline, et plaanitud töödega pole Union täna veel alustanud, küll on aga kasulik teada, et ükskõik millal Union kõrgliigasse jõudnud ka poleks, oma punane telliskivimaja oli neil igal juhul plaanis kaasa võtta.

Heidame seega finantsilised kaalutlused sel korral kõrvale ning mõtleme hoopis, et mehaaniliselt vahetatava tabloo kõrgliigasse kaasatoomises polnud midagi juhuslikku ja tegemist oli hoopis teadliku valikuga, see oli nagu omamoodi statement. Sest öelge palun, kuidas näiteks saanuks nädalavahetuse mängu ülekande režissöör ignoreerida toda aknast välja küünitavat inimest! Kui aga nii mõelda, tuleks vastata ka küsimusele, millest selline statement kõnelema peaks?

Et sellele küsimusele vastata, selleks võiks sissejuhatuseks viidata hoopis ühele nädalavahetusel ilmunud harivale eestikeelsele kirjatükile, mille saatis Postimehele (spordi)kolumnist Joosep Susi, kes laupäevases väljaandes profitennist horisondil hoides viitab kirjandusteoreetik Edward Saidi paarikümneaasta tagusele kirjatükile, kus viimane väljendab muret, et professionaliseerumise tagajärjel olla tennis mandunud.

Susi on tolle essee võtnud kaasteeliseks kõnelemaks tennise sportlikest aspektidest. Postimehe artiklis viidatakse esmalt Saidile, kelle hinnangul olla profitennis muutnud "üheülbaliste lööjate jõhkraks vastasseisuks", kuid seejärel näitab autor, et Roger Federeri ja Rafael Nadali areenile jõudmisega on Saidi mured osutunud ülepaisutatuks.

Tennis aastal 2019 - kas üheülbaliste lööjate jõhker vastasseis? Foto: Australian Open

Siinse kirjatüki perspektiivist vaadatuna on too 1999. aastal ilmunud Saidi essee "John McEnroe plus Anyone" tähelepanuväärne aga hoopis seepärast, et ühe spordiala sulgumist iseendasse ei demonstreerita seal vaid puhtsportliku üheülbalisuse näitel, vaid sellele osutatakse põgusalt ka spordiala publikust kaugenemise kaudu.

Oma kirjatöös õhkab Said 1950. aasta maailma esireketi Budge Patty aegade järele, öeldes, et kuigi tegemist oli oma alale pühendunud absoluutse tipuga, oli samas tegemist inimesega, kes "jõi, sõi ja suitsetas nagu teisedki, ning pidas isegi ametit, nii nagu sina".

Taoliselt kirjeldatud profispordi struktuur hakkas aga lagunema mõnikümmend aastat pärast Patty sportlikku kõrgaega, kui profisporti hakkasid jõudma finantsvood, mis andsid profispordile võimaluse end iseseisvalt majandada. Taoline suundumus muutis sportlased oma ala spetsialistideks ning neil polnud vaja muu tööga tegeleda.

Üks taoline kaastulem, nagu Said leiab, väljendus selles, et Patty-aegsed sportlased olid oma publikuga hoopistükkis lähedamas kontaktis, kui see täna üldse olla saab. Jään lootma, et ma ei tee nimekale autorile ülekohut, kui tõlgendan tema mõtteid õhkena kaduma läinud amatöörluse ideaalide järele, mida siinkohal võiks mõista pingeväljana isikupärase ja isikupäratu maailma vahel.

Kuigi tolle teksti ilmumisest on möödunud kaks kümnendit, ei tähenda see ometi, et õhkamised endiste aegade suunas kadunud oleksid. Nii arvangi, et selliseid märke võime tuvastada ka täna Saksamaa jalgpallielust ning üht sellist nägime just eelmisel nädalavahetusel. Pole keeruline ette kujutada, kui õnnelik võinuks Said olla, nähes Euroopa ühes suuremas linnas, Euroopa ühe tugevama liiga kõrgliiga mängu ajal, kuidas numbrid tablool vahetuvad mehaanilise töö tulemusel. Ja seda aastal 2019.

Budge Patty ajal olid tennisistid enamat kui sportlased. Foto: rolandgarros.com

On muidugi tähelepanuväärne, et sellise avalduse tegi just Union, sest esmakordselt kõrgliigas mängiva meeskonnana esindab Union veel seda õhkõrnaks kulunud piiri isikupärase ja isikupäratu maailma vahel.

Lugejal ei tasu ärrituda. Loomulikult on Union täisprofessionaalne klubi, kuid erinevalt teistest kõrgliigameeskondadest, ei näi nende taoline ettevõtmine otsituna ega PR-trikina. Too kõnealune tabloo ei karju seal, tribüünide vahele pressituna, arhailise rudimendina, vaid kuulub orgaaniliselt klubi igapäevapraktikasse. Ja pangem tähele, samamoodi kuulub sellesse praktikasse ka ametikoha hoidmine, mille täitja tablool numbreid peab vahetama.

Segaduse vältimiseks lisan, et küllap on see numbrite vahetamine mõne klubitöötaja lisaülesanne või peetakse seda ametit üleüldse vabatahtlikkuse alusel. Ameti säilitamise vaatenurgast põhimõtted sellest aga ei muutu.

Veel üks tähelepanek. Ikka tuleb aeg ajalt ette, et üks või teine klubi mingil tähtpäeval ammuste aegade mälestuseks ühe mängu raames retrosärgid selga ajab (esimese hooga meenub, et eelmisel hooajal teid seda Schalke, Stuttgart ja Köln), kuid sellistel juhtudel on tegemist vaid kohe kaduva nähtusega.

Toda kaduvust rõhutab veel asjaolu, et sellistel juhtudel, nagu ka eelmisel hooajal nägime, tuleb klubidel võistluste korraldajatelt seks puhuks eelnevalt eriload hankida, mis sellisena ei rõhuta mitte minevikupärandit, vaid kõneleb pigem tänase päeva väärtustest. Ja see ütleb, et ka ajaloolist pärandit tänasesse päeva üle kandes tuleb selleks luba taotleda kõige ebaisikulisemalt institutsioonilt, ühelt katusorganisatsioonilt, kelle programmiliseks eesmärgiks on ühtlustamine; või nagu Said võiks öelda: eesmärgiks on terviku "üheülbalisteks lööjateks" muutmine.

Kommentaarid

Kommentaare ei ole.

Sisene
VÄLISMAA TIPPLIIGAD
FLORALE SUUR VÕIT
EESTLASED VÄRAVASOONEL
LEGION PREMIUM LIIGASSE
HEITLUS PÜSIMAJÄÄMISE NIMEL
U17 JÄTKAB TURNIIRI
Eesti noored pidid Sloveeniale kodusel turniiril alla vanduma
JOSEPH SALISTE LUUBI ALL
Puperdava südamega Narva läinud Saliste võitles omale Transis välja kolme klubi pakkumised
Soccernet.ee avas oma TV-keskkonna
TOIMETAJA VALIK
RISTNURK
VIIMASED PILDIGALERIID
 
Võistkond
M
V
V
K
VV
P
1.
Tallinna FC Flora
29
23
3
3
82:19
72
2.
Tallinna FCI Levadia
30
21
4
5
88:25
67
3.
Paide Linnameeskond
30
20
5
5
70:23
65
4.
Nõmme Kalju FC
28
16
10
2
59:26
58
5.
Tartu JK Tammeka
30
10
6
14
43:53
36
6.
JK Narva Trans
30
9
9
12
47:45
36
7.
Viljandi JK Tulevik
29
5
7
17
29:58
22
8.
JK Tallinna Kalev
29
5
5
19
20:77
20
9.
FC Kuressaare
30
5
5
20
19:69
20
10.
Maardu Linnameeskond
29
4
4
21
23:85
16