Messi pitsast Pele putsani — jalgpallurid kui (äri)maailmamuutjad (1)

Osava turunduse võim: piisas Lionel Messil teha üks Instagrami-postitus, et rahvas suvalisele Miami pitsakohale tormijooksu alustaks. Foto: Scanpix / Jay Biggerstaff / Reuters

Spordialade kuninga teenrite jalgpallurite mõju on paisunud nõnda suureks, et pelgalt üks väike liigutus võib ettevõtetele tuua miljardeid kahjumit. Ent mõju ei pea olema tingimata globaalne, ka pisike tundmatu pitsarestoran võib juhuste soodsal kokkulangemisel oma äri eest avastada tänava lõpuni lookleva järjekorra.

Kui üle-eelmise kümnendi keskpaigas hakkas maailm vaikselt kuulma noortest talentidest Lionel Messist ja Cristiano Ronaldost — jah, see kõlab veidralt, et siiani väravaid paugutavate legendide peatõstmisest saame kasutada sõnakombinatsiooni "üle-eelmine kümnend" — siis samal ajal oli kõige põnevam jalgpallur kahtlemata brasiillane Ronaldinho. See, kuidas ta justkui mängeldes naerulsui vastastel pea ringi käima pani, oli midagi erilist. See maagia oli "once in a lifetime", nagu armastatakse öelda. Sama mees oli oma oskustega (?) just see, kes videojagamisplatvormis YouTube esmakordselt maagilise miljoni piiri ületas.

Ronaldinho paneb jalga uued Nike putsad karistusala äärejoone juures, võtab palli jalale, tõksib karistusala kaareni, paugutab siis kolm lööki järjest latti ja tõksib tagasi kohvri juurde, kust ta uued maagilised jalavarjud võttis. Aasta on siis 2005 ja Ronaldinho tegu oma sponsori Nike jaoks kogub miljon vaatamist. Järgmise maagilise piiri ehk miljard vaatajat alistab Lõuna-Korea sensatsioon PSY oma kuulsa "Gangnam Style'iga", tänaseks on portaali enimvaadatud videol, lapsevanemate õnnel ja õnnetusel "Baby Shark Dance'il" koos enam kui 14 miljardit. Ronaldinho numbrid on tänasega võrreldes mikroskoopilised, ent see ei võta ära temalt au olla peategelane esimeses videos, mille kohta kasutati tänaseks laialt levinud terminit "viral video". Kusjuures kuigi suure tõenäosusega Ronaldinho video ongi töödeldud, kummitab selle tõelisus nii paljusid jalgpallisõpru foorumites ja kasvõi seal samas YouTube'iski siiani.

2020. aasta EM-finaalturniir, mis mängiti COVID-pandeemia tõttu aasta hiljem. Portugal on just alistanud alagrupimatšis Ungari 3:0 ja pressikonverentsile tuleb intervjuud andma ei keegi muu kui portugallaste suurim staar Cristiano Ronaldo. Coca-Cola on product placement'iga turniiri sponsor ning nii on kuulsad punavalge etiketiga tumedat vedelikku täis pudelikesed asetatud mängijate nina ette lauale. Ronaldo, kes on oma keha eest hoolitsemise osas olnud alati musternäidis, eemaldab pudelid kaamera vaateväljalt ja kutsub inimesi üles jooma keemia asemel vett. Portugallase ühe väikse liigutusega kaotab maailma kuulsaimat jooki omav ettevõte The Coca-Cola Company neli miljardit dollarit. Miks? Nende aktsia USA aktsiaturul langes 1.6% ning ettevõtte väärtus kahanes 242 miljardi dollari pealt 238 miljardile. Olgu siiski mainitud, et nii suurt mõju suudavad avaldada vaid CR7 mõõtu superstaarid. Samal turniiril üritas sarnase lükke teha praktiseeriv moslem, prantslane Paul Pogba, kui eemaldas vaateväljalt Heinekeni pudeli, ent omanikettevõtte väärtusele see erilist mõju ei avaldanud, mis siis, et ka Pogba on siiski esimese järgu kuulsus. No offence, Paul, ent on ikka suur vahe, kas su Instagrami jälgijaskond on 61,4 miljonit (tänase seisuga) või 627 miljonit nagu Ronaldol.

Omaette asi on muidugi Pogba eetikakoodeks kui selline ja võib küsida, kas Heinekeni 0.0% ehk olematu alkoholisisaldusega kesvamärjuke on moraalitum kui dopingu panemine, aga see teemapüstitus jäägu järgmiseks korraks.

"Kohutav teenindus, väga kallis, jälk pizza!"
"Õudne! Õudne! Õudne! See pizzakoht küll kaua äris ei püsi."

Nende mõne aasta taguste yelp.com platvormile kirjutatud kommentaaride pealt keegi antud pitsat ilmselt proovima ei tõttaks, kui tegu pole just püstirikka masohhistiga. Ometi läheb Banchero nimelisel pitsarestoranil Miamis paremini kui kunagi varem. Mõistagi on siin mängus Lionel Messi karvane vasak jalg. Mõnedele üllatuseks Ameerika Ühendriikide kõrgliigasse Major League Soccerisse, ent tegelikult sellega geniaalse ärilise lükke ning enda niigi kindla tuleviku veel tugevamaks tsementeerinud Messi näib sotsiaalmeedia järgi elavat üsna tavalise mehe elu.

Nii näiteks otsustas ta Miamis kohalikust Argentina pitsakohast endale tüki kaetud saia tellida ning teha selleteemalise postituse Instagram story'desse. Mõned fännid olid püha viha täis — kuidas jalgpallur küll rämpstoitu tarbib — ent kuna pitsa unboxing videosse jäi kenasti peale ka restorani nimi Banchero Miami, piisas sellest lükkest, et tekitada muidu tagasihoidlikule kohale tänava lõpuni ulatuv järjekord, mida võimendas mõistagi meedia CBS Sportsini välja, kes kutsus stuudiosse menetlema teiste hulgas pitsa-guru, kes üritas selgitada, kas Argentina tüüpi pitsat fugazza't üldse tohib pitsaks nimetada. Antud juhtum näitab, et tippjalgpalluritel pole mõju mitte ainult suurtele maailmabrändidele, vaid ka väikeäridele. Mis siis, et Banchero Miami on Google'i ja teiste reitingute järgi keskpärane pitsakoht, saavad nad igavesti kasutada enda reklaamides, et neilt on tellinud paljude hinnangul läbi aegade parim jalgpallur.

Kui eelpool toodud Ronaldinho Nike'i reklaam oli kindlasti brasiillasele makstud aktsioon, siis Ronaldo ja Messi näited ilmselt mitte. Ronaldo tegutses lihtsalt oma tõekspidamiste järgi ning Messi pitsa-postituse puhul on väga ebatõenäoline, et väike keskpärane Miami restoran-kiosk suudab argentiinlase hinnalipikut sponsorluse korras maksta. Messi teenistust arvestades ei kõlaks ka kuigi usutavalt "sinu perele tasuta pitsa elu lõpuni" lubadus, mille Banchero teoreetiliselt võinuks anda. Küll aga oli väga kõrgelt tasustatud enam kui pool sajandit tagasi aset läinud seik jalgpalli maailmameistrivõistlustel, mis ühtlasi tõestab kenasti, et viraalsed turundus- ja ärimaailma mõjutanud jalgpalliga seotud hetked pole pelgalt sotsiaalmeediaajastu nähtus.

Adidas ja Puma olid mõlema ettevõtte asutamisest peale vennatapusõjas. Olgu öeldud, et selline kõnekujund pole kuidagi juhuslik, kuna Adidase omanik oli Adolf Dassler, Puma oma tema vend Rudolf Dassler. Veljed asutasid 1919. aastal jalatseid valmistava ettevõtte Gebrüder Dassler Schuhfabrik, lühidalt Geda. Dassleritel hakkas väga hästi minema ning 1936. aasta Berliini olümpiamängude suurim staar, Adolf Hitleri suureks pahameeleks neli kuldmedalit võitnud Jesse Owens kandis just Geda spordijalatseid. Olgu ka mainitud, et mõlemad Dasslerid olid ka natsipartei liikmed.

Pärast teist maailmasõda, milles vend Rudolf käis armee ridades ka rindel, kiskus vendade suhe kiiva. Väidetavalt oli Rudolfil vandenõuteooria, et Adolf oli tema armeesse värbamise taga, pealegi ei saanud meeste abikaasad omavahel kuidagi läbi. Nii mindi laiali ja asutati 40ndate lõpus tänagi kõigile tuttavad ettevõtted Adidas ja Puma. Kümme aastat hiljem tõusis jalgpallimaailma rambivalgusesse nooruke brasiillane Pele, tulles 1958. aastal vaid 17-aastaselt maailmameistriks. Polnud ettevõtet, kes ei soovinuks Pelega koostööd teha. Pele viimaste võidukalt lõppenud maailmameistrivõistluste eel 1970ndal aastal olid Adidas ja Puma sõlminud "Pele pakti", mis tähendas, et kumbki ei tohi Pelet "enda näoks" teha. Sponsordiili jahtimise hinnasõda tähendanuks lihtsalt emma-kumma ettevõtte pankrotti.

Rudolf ja Puma otsustasid aga olukorrale loominguliselt läheneda. Mehhikos peetud MMi veerandfinaali eel Peruu vastu jättis Pele oma putsapaelad lahti ning palus kohtunikul avavilet veidi edasi lükata, et ta saaks nöörid kinni siduda. Esmakordselt kanti maailmameistrivõistlusi üle värvilises telepildis ja sel hetkel juba kahe- ning pärast turniiri kolmekordne maailmameister sidus paarkümmend sekundit sadade miljonite silmapaaride ees oma Pumasid. Puma 1, Adidas 0.

Ka jalgpallikuningas Pele võitis aktsioonist. Barbara Smit väidab oma raamatus "Three Stripes Versus Puma", et diili väärtus oli toona 120 000 dollarit, mis tänases vääringus on umbes 800 000 dollarit. Lisaks teenisid putsad Pelet väga kenasti. Kõnealuses kohtumises Pele küll ei skoorinud, ent finaalis Itaalia vastu sai jala valgeks ja aitas oma riigi kolmandat korda maailmameistriks. Puma jaoks oli 1970. aasta müükide osas rekordiline.

Kommentaarid

Eranio   •  
Kas AI tekst?

Sisene
Enne kommentaari avaldamist tutvu Soccernet.ee kommentaaride hea tavaga.
TULINE KRAAM
Pikk ette (ja ise järele) | Flora ja Paide on justkui Levadia topeltagendid
PREMMI JUTUPUNKTID
Udune Albion | Kiilakat hollandlast oleme juba varem näinud
EESTLASED VÕÕRSIL
Pika vigastuspausi lõpetanud Mattias Käit: pidin platsile minema nii, et ei jõudnud isegi soojendust teha, aga õnneks kõik oli okei
PIHTAS, PÕHJAS!
Videokohtunik | Levadia teenis ühe rünnakuga kaks penaltit, VAR röövis Kalevilt keskkaitsja
JALKAJUTUD
RISTNURK
 
Võistkond
M
V
V
K
VV
P
1.
Tallinna FCI Levadia
9
8
1
0
29:3
25
2.
Nõmme Kalju FC
8
5
2
1
18:9
17
3.
Paide Linnameeskond
9
5
1
3
16:10
16
4.
Tallinna FC Flora
9
3
4
2
17:15
13
5.
Tartu JK Tammeka
8
3
2
3
10:8
11
6.
FC Kuressaare
8
3
1
4
15:21
10
7.
JK Tallinna Kalev
9
2
3
4
11:15
9
8.
Pärnu JK Vaprus
8
2
1
5
9:16
7
9.
JK Narva Trans
8
1
2
5
8:26
5
10.
FC Nõmme United
8
1
1
6
4:14
4
SOCCERNET TV
VIIMASED PILDIGALERIID